in Economics

Prace z gastronomii

W pracowni gastronomicznej uczniowie przygotowują potrawy z różnych surowców, między innymi z warzyw, mięsa, drobiu, ryb, nabiału. Sporządzają zimne i gorące przekąski, zupy, dania zasadnicze, desery, ciasta i torty. Młodzież ćwiczy umiejętności w zakresie obróbki wstepnej i cieplnej surowców, poznaje różne zasady receptury i techniki wykonywania potraw.

Szczególna uwaga zwracana jest na estetyczne i atrakcyjne podanie potrawy z uwzględnieniem charakteru przyjęcia i najnowszych trendów w gastronomii. W ramach przygotowania stołu - bufetu młodzież sporządza np. różne sałatki, potrawy z mięs lub ryb w galarecie, zimne sałatki, tartinki, kanapki dekoracyjne, koreczki, wszystkie pięknie udekorowane, budzące zachwyt konsumenta.

    

 

Młodzież własnoręcznie potrafi upiec i udekorować okazjonalne torty, wykazując się zdolnościami plastycznymi.

 



 Przedmioty gastronomiczne (praktyczne) // Gastronomic subjects

Na lekcjach często wykorzystywany jest sprzęt multimedialny. Nie wszystkie potrawy, surowce i maszyny można pokazać uczniowi podczas zajęć praktycznych w pracowni, dlatego bardzo pomocny staje się wizualizer, jest to urządzenie, na którym pokazuje się na lekcji zdjęcia potraw z książek kulinarnych, czy z fachowej prasy, schematy produkcji potraw, tabele wartości odżywczych, receptury na potrawy, zdjęcia maszyn itp. ale także np. przyprawy w powiększeniu. Przygotowuje się również ciekawe prezentacje i pokazuje je na lekcji z wykorzystaniem komputera i rzutnika multimedialnego, dzięki którym opanowanie przez uczniów materiału teoretycznego jest znacznie prostsze. Sprzęt multimedialny podłączony do Internetu wykorzystuje się pokazując również krótkie filmiki np. dotyczące przygotowanie jakiegoś surowca czy potrawy.

//

During the gastronomic technology classes I often use multimedia equipment. It is the fact that not every dish, product or machine can be shown to pupils during the lesson. That is why using visualizer is so useful while presenting professional press, culinary books, dish production schemes, nutrients, recipes, spices etc. It is easy to use and its operation doesn’t take much time during the lesson. I also prepare interesting presentations and display them using multimedia projector which helps pupils to memorize and learn theoretical information quicker. The multimedia equipment has an Internet connection which is used for displaying short films e.g. food preparation procedure. During the lesson I can also display movies, which I collected throughout the years, and multimedia projector and speakers enable me to offer an interesting and attractive lesson.

2

 9

26