telefon: (+48 22) 870 36 32
e-mail:pedagog@zsgh.edu.pl
Gacek Joanna joanna.gacek@chmura.zsgh.edu.pl
Pacholczyk Marlena marlena.pacholczyk@chmura.zsgh.edu.pl
Karwacka Dorota dorota.karwacka@chmura.zsgh.edu.pl
Standardy ochrony małoletnich
w ZSGH
SZUKASZ POMOCY LUB WSPARCIA?
(kliknij w napis)
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
Od dnia 01.09.2012 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Określa ono, na jakich zasadach ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi szkoła będzie obejmować pomocą psychologiczno-pedagogiczną:
- stałą,
- czasową,
- oraz dokumentować działania pomocowe.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniom w szkołach polegać będzie na:
- rozpoznawaniu możliwości psychofizycznych,
- rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów,
wynikających w szczególności z:
1. Niepełnosprawności
Uczniowie: - z upośledzeniem umysłowym, niesłyszący i słabosłyszący, niewidomi i słabowidzący, -z autyzmem (w tym z Zespołem Aspergera), oraz uczniowie z niepełnosprawnością ruchową.
2. Niedostosowania społecznego.
3. Zagrożenia niedostosowaniem społecznym.
4. Specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dysortografiia, trudności w uczeniu się matematyki).
5. Chorób przewlekłych (astma, hemofilia, padaczka, depresja, cukrzyca, zaburzenia odżywiania - bulimia, anoreksja).
6. Zaburzeń komunikacji języka (zaburzenia tikowe, lękowe, zaburzenia języka, zaburzenia mowy).
7. Szczególnych uzdolnień.
8. Sytuacji kryzysowej.
9. Zaniedbań środowiskowych.
Kto udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej?
Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają : nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści (psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i doradcy zawodowi) we współpracy z:
- rodzicami /opiekunami uczniów/pełnoletnimi uczniami,
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
- innymi szkołami i placówkami,
- organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny i młodzieży.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy:
- ucznia,
- rodziców ucznia,
- nauczyciela, wychowawcy lub specjalisty prowadzącego zajęcia z uczniem,
- poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana w formie:
- zajęć rozwijających uzdolnienia,
- zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
- zajęć specjalistycznych: socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
- zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej,
- porad i konsultacji.
Zespół :
- Ustala zakres, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz indywidualne możliwości psychofizyczne.
- Określa zalecane formy, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z uwzględnieniem zaleceń zawartych odpowiednio w orzeczeniu lub opinii oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia i indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia.
- Zespół zakłada i prowadzi: Kartę Indywidualnych Potrzeb Ucznia dla uczniów zs SPE (Specjalnymi potrzebami edukacyjnymi).
W naszej szkole, powołane Zespoły, opracowały Karty Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej dla uczniów ze SPE dla młodzieży.
Dyrektor ZSGH za pośrednictwem wychowawców klas poinformuje rodziców ucznia o ustalonych formach, sposobach i okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane.
W naszej szkole informacje te przekazywane będą za pośrednictwem dzienniczków.
Na przełomie września i października odbywają się spotkania Zespołów, które opracowują plany pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej dla uczniów ze SPE na bieżący rok szkolny. O terminach spotkań Zespołów, w których mogą uczestniczyć rodzice informować będziemy na naszej stronie internetowej jak również za pośrednictwem dzienniczków.
Prosimy rodziców uczniów klas pierwszych o dostarczenie opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych i Orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego w trakcie zapisów do naszej szkoły lub w pierwszych tygodniach września, abyśmy już od września mogli zaplanować pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
Do zadań pedagoga szkolnego należy:
- udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych na tle niepowodzeń szkolnych,
- przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego,
- organizowanie różnych form terapii dla uczniów z objawami niedostosowania społecznego,
- rozpoznawanie warunków życia i nauki uczniów z objawami niedostosowania społecznego,
- rozpoznawanie warunków życia i nauki z trudnościami dydaktycznymi w ścisłej współpracy z wychowawcami klas,
- udzielanie uczniom pomocy w kierunku dalszego kształcenia,
- udzielanie porad rodzicom i opiekunom prawnym w rozwiązywaniu trudności wychowawczych,
- organizowanie opieki i pomocy materialnej dla uczniów opuszczonych i zaniedbanych,
- wnioskowanie o kierowanie uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do placówek opiekuńczych i wychowawczych,
- koordynowanie prac z zakresu profilaktyki wychowawczej, zdrowotnej, uzależnień,
- dokonywanie okresowych analiz sytuacji wychowawczej w szkole.
Uczniowie naszej szkoły są pod opieką Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 16 w Warszawie przy ul. Siennickiej 40.
Konsultacje i zajęcia są bezpłatne. W Poradni prowadzone są m.in.: badania psychologiczne, konsultacje z zakresu doradztwa zawodowego, terapia rodzinna, psychoterapia poznawczo-behawioralna.